7 tips voor een heerlijk ontbijt

Toen ik net met het FODMAP dieet begon vond ik het best een speurtocht naar afwisseling in mijn ontbijt. Niet dat ik dat vroeger deed hoor, toen at ik 's ochtends voornamelijk brood. Maar voor het gemak (snelheid) eet ik nu op de dagen dat ik moet werken een bord havermout die ik opwarm in de magnetron. Praktisch, makkelijk, snel en met lactosevrije melk is het een FODMAP proof ontbijt. Maar heel spectaculair is het niet...

Omdat je misschien niet elke ochtend hetzelfde wilt ontbijten of omdat je zoekende bent naar alternatieven, geef ik je hier een aantal tips over lekkere ontbijtjes:

1. Havermout uit een pannetje. Maakt het verschil tussen het aan de kook brengen van havermout in een pan of het klaarmaken van havermout in de magnetron? Ik vind van wel. In de pan lijkt het echt lekker gaar te worden terwijl mijn havermout uit de magnetron altijd wat harder is.

2. Spelt Crunchy van Zonnatura. Van het eten van speltbrood 'blaas' ik op maar vorige week heb ik deze spelt crunchy in de yoghurt uitgeprobeerd en dat gaat prima! Ik vind ' m zelfs erg lekker. Bijkomend voordeel is dat het ook een snel en makkelijk ontbijt is voor de dagen dat ik moet werken.

Ik verdraag yoghurt overigens heel goed. Tegenwoordig kan je ook lactosevrije yoghurt krijgen of je kiest bijvoorbeeld voor sojayoghurt.

3. Geroosterd brood. Schär is een merk dat glutenvrije producten aanbiedt en is in veel supermarkten te krijgen. Zij hebben ook gesneden brood dat geroosterd heerlijk is om te eten. Niet geroosterd vind ik het vrij droog. Van Schär heb je ook afbakbroodjes. In veel van hun broodproducten zit appelvezel. Ik heb daar geen last van maar hou hier wel rekening mee als je het FODMAP dieet heel streng volgt (appel staat op de rode lijst).

4. Banaan/ei pannenkoekjes. Hier heb ik onlangs over geschreven en dat kan je hier lezen.

5. Gluten- en lactosevrije crackers van Wasa. Deze liggen in de supermarkt over het algemeen niet bij de andere Wasa crackers maar juist bij de andere glutenvrije producten. Heerlijk met bijvoorbeeld een roereitje.

Het valt me op dat deze crackers na het openen van het pak zo lang knapperig blijven, heel handig dus!

6. Pannenkoekjes van boekweitmeel met lactosevrije melk en ei. De verhoudingen zijn 750 ml melk met 250 gr boekweitmeel of voor slechts een paar pannenkoekjes 300 ml melk en 100 gr boekweitmeel. Het ezelsbruggetje: het aantal gram boekweitmeel dat je neemt x 3 voor de hoeveelheid melk in ml. Ongeacht deze hoeveelheid voeg je 1 ei toe.

Boekweitmeel is in veel supermarkten te koop, vaak wel even zoeken als je het voor het eerst haalt. De Natuurwinkel en Ekoplaza hebben het sowieso.
De pannenkoeken zijn wat steviger dan normale, ik vergelijk het met de Franse crêpes. Je kunt ze dus heel dun bakken zonder dat ze scheuren of breken bij het omkeren. Ik vind ze heerlijk! En er veel bakken is niet erg want je kan ze prima goed houden in de koelkast op een bord afgedekt met huishoudfolie. Lekker bijvoorbeeld voor de lunch de volgende dag ;)

7. Een yoghurt smoothie. Doe wat yoghurt in de blender, voeg er een banaan aan toe en wat ander vers fruit zoals frambozen, bosbessen en aardbeien. Veel fruit kan je ook uit de diepvries kopen en zelf in de vriezer bewaren mocht je er niet zoveel in één keer van gebruiken. Nog een tip voor de bevroren aardbeien: haal de aardbeien die je wilt gebruiken wat eerder uit de vriezer anders krijgt de blender ze niet gemixt (blijven het hele aardbeien). Of leg ze even in warm water voordat je ze in de blender doet.
Tot slot nog een snufje kaneel erbij.

Heb je geen blender maar wel een keukenmachine of staafmixer, dan werkt dat natuurlijk ook.

Eet smakelijk!

Reacties