Relaxt ontbijtje

En dan is het zaterdagochtend... Heerlijk relaxed opstaan, geen rush om op tijd de deur uit te gaan naar werk.
Een kopje koffie in de zon zit er vandaag mogelijk niet meer in, die denken we er dan maar even bij ;)

Op zo'n relaxte ochtend heb ik tijd voor een ander ontbijt dan normaal. Doordeweeks eet ik 's ochtends altijd havermout, met lactosevrije melk. In de tweede fase van mijn dieet, twee jaar geleden, is uit de test gebleken dat ik goed reageer op lactose. Dus in principe zou ik normale melk kunnen gebruiken.
Ik kies er zelf voor om lactose in mijn dagelijkse voeding te beperken, dus thuis gebruik ik lactosevrije melk voor bijvoorbeeld havermout en mijn cappuccino in de ochtend. Niet iedereen met PDS verdraagt koffie even goed, dus wees hier voorzichtig mee en test dit voor jezelf.

Heb jij PDS en volg je het FODMAP dieet, dan is havermout gekookt in water of lactosevrije melk dus een geschikte variant voor een lekker ontbijt!

Maar niet vandaag voor mij, deze ochtend maak ik kleine pannenkoeken van banaan en ei. Echt heel eenvoudig. Voor één persoon neem je één banaan en één ei. Die mix je door elkaar met bijvoorbeeld een staafmixer. Ik heb het ook weleens geprobeerd met een vork maar dan is het vrij lastig om de banaan fijn te krijgen. Tot slot een klein snufje kaneel erbij en je beslag is klaar.

In de koekenpan gebruik ik roomboter, olijfolie of kokosolie. Nu schijnt roomboter het minst gezond te zijn om in te bakken en zou kokosolie juist heel gezond zijn, maar daar zijn de meningen over verdeeld. Dus ik zou zeggen, bak vooral in wat je zelf het lekkerst vindt en waar je je goed bij voelt.

Omdat het beslag wat dikker is dan normaal pannenkoekenbeslag kan je heel makkelijk meerdere pannenkoekjes in een grotere pan tegelijk bakken.

Beleg is niet per se nodig maar wil je toch iets toevoegen kies dan voor een beetje (poeder)suiker of jam. Met jam overigens wel opletten wat niet alle jams zijn FODMAP proof in verband met de M (Monosachariden) zoals fructose. Ik heb zelf de biologische aardbeienjam van Aldi (merk: Mama Nature) en die ik goed verdraag. Lees in mijn vorige bericht waar FODMAP voor staat.

Nog even de benodigdheden op een rij voor dit makkelijke maar o zo lekkere ontbijt. Voor één persoon:
- 1 banaan
- 1 ei
- snufje kaneel
- beetje roomboter, olijfolie of kokosolie om in te bakken
- eventueel beleg in de vorm van (poeder)suiker of jam



Reacties

  1. Hai Merel ik zou zeggen blijf lekker door bloggen ik denk dat je er veel mensen mee kan helpen die wellicht ook dingen herkennen. Ik vond het juist gaaf dat je dit doet.

    Ik weet niet of je blauwe bessen mag hebben maar die zijn heerlijk erbij. Je kunt ze door het beslag doen dan worden ze lekker zacht en warm in de pan. Wel iets lastiger maar op laag vuur en langzaam gaat het goed. :) groetjes Andrea

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten