10 tips voor borrelhapjes


Toen ik nog maar net met het FODMAP dieet was begonnen vond ik het lastig om hapjes voor bij de borrel te verzinnen.

Nu het weekend voor de deur staat geef ik hierbij tips voor eenvoudige maar lekkere borrelhapjes!

  • naturel tortillachips, ook erg lekker met een dip van crème fraîche en chilisaus. Let op, in mijn geval verdraag ik lactose en daarom ook crème fraîche. Verdraag je geen lactose of zit je in de eliminatiefase van het FODMAP dieet, neem dan geen crème fraîche.
    Doe de crème fraîche in het midden van een schaaltje en de chilisaus er in een rand omheen.
  • spiesjes met klein tomaatje, mozzarellabolletje en basilicumblaadje
  • naturel chips, ook heerlijk met een dipsaus van mayonaise met een klein beetje water (om het iets dunner te maken) en kerriepoeder. Eventueel nog wat zwarte peper of chilipoeder toevoegen voor extra pit.
  • verschillende kaasjes (harde kaas bevat geen lactose)
  • glutenvrije crackers van Schär met smeerseltje
  • een smeerseltje zoals tonijnsalade. Het is en blijft belangrijk om te checken wat er in zit, zoals ui e.d. Sinds kort weet ik dat tarwezetmeel geen probleem is (tarwe en tarwemeel wél).
  • die tonijnsalade is ook heerlijk op plakjes komkommer
  • gevulde eitjes. Kook eieren langs genoeg dat het eigeel hard is. Pel de eieren, snij ze allemaal doormidden, haal het eigeel eruit met een kleine lepel en doe dat in een kom. Daar doe je mayonaise, beetje yoghurt, kerriepoeder, eventueel wat chilipoeder, bieslook en wat zout en peper bij. Dit mix je goed, het hoeft niet per se een glad beslag te worden. En daar vul je je eitjes mee.
  • een bordje met gerookte zalm, makreel en garnaaltjes
  • plakjes Italiaanse ham, zoals Serrano ham, Prosciutto of Parma ham. Leg de plakjes los van elkaar op een leuk schaaltje met wat garnering, zoals kleine tomaatjes of groene en zwarte olijven. Let er op bij olijven trouwens op dat er geen knoflook bij zit! 

Eet smakelijk!

Reacties