Pannenkoeken van boekweitmeel

Vanavond heb ik weer mijn favoriete pannenkoeken gebakken! Dat was alweer even geleden. De reden was dat ik geen zin had om boodschappen te doen en ik de ingrediënten voor deze pannenkoeken altijd wel in huis heb.

Wat heb je nodig? Boekweitmeel, lactosevrije melk en een ei.

Het oorspronkelijke recept gaat uit van:
750 ml melk
250 gr boekweitmeel
1 ei

Zelf bak ik vaak minder pannenkoeken en ga ik daarbij altijd uit van dezelfde meel/melk verhouding.
Soms heb ik gewoon trek ik een paar pannenkoekjes en neem ik 300 ml melk, 100 gr boekweitmeel en dan ook 1 ei.

Vanavond heb ik er wat meer gebakken (450 ml melk, 150 gr boekweitmeel en 1 ei) zodat ik er morgen tussendoor ook nog van kan eten, koud zijn ze ook heerlijk!

Boekweitmeel kan je trouwens tegenwoordig in vrijwel elke supermarkt krijgen.

Je doet het ei in een beslagkom en daar doe je de helft van de melk bij. Beetje bij beetje klop je de meel er met een garde doorheen. Als het dikker begint te worden weer wat melk erbij etc. net zolang tot alles in de kom zit en je een glad beslag hebt.

Bakken doe ik in olijfolie, maar je kan dit ook prima in bijvoorbeeld kokosolie doen. Het fijne van dit beslag is dat je hele dunne pannenkoekjes kunt bakken die met omkeren niet kapot gaan. Ze doen me denken aan Franse crêpes, ze zijn gewoon wat steviger van structuur dan onze 'normale' pannenkoeken.

Eet smakelijk!

Reacties