Waarom ik een dieet volg

Ruim drie jaar geleden werd bij mij PDS vastgesteld. PDS is de afkorting voor Prikkelbare Darm Syndroom, vroeger werd het ook wel spastische darm genoemd.

PDS wordt vastgesteld wanneer er na onderzoeken geen andere zichtbare afwijkingen worden gevonden en de klachten aanhouden. Er wordt gezegd dat 5 tot 20% van de Nederlandse bevolking last heeft van PDS. Dit is lastig om nauwkeuriger in te schatten omdat niet iedereen met z'n klachten naar de huisarts gaat. Deze informatie is afkomstig van de website van de Maag Lever Darm Stichting.

Ik ben in dit blog overigens mild in de beschrijving van de klachten bij PDS, omdat ik het zelf niet heel fijn vind om hier in detail uit de doeken te doen wat deze inhouden. Wil je er meer over weten, dan kan je daarvoor ook terecht op de hierboven vermelde website.

Toen bij mij PDS werd vastgesteld bleek er op dat moment in hetzelfde ziekenhuis op de maag, darm- en leverafdeling een onderzoek te lopen naar verschillende methodes die eventueel konden helpen bij PDS. En als ik wilde kon ik daaraan meedoen. Het lopende onderzoek hield in dat ik uit 9 verschillende methodes/manieren er 3 mocht uitkiezen die mij aanspraken om zelf uit te proberen. De 9 methodes waren al bewezen doeltreffend bij mensen met PDS maar dat wilde niet zeggen dat elke methode ook bij iedereen met PDS werkt. Dus als er al een pilletje tegen PDS zou zijn, dan betekent dit niet dat iedereen met PDS daarmee geholpen is. Helaas.

Ik wilde uiteindelijk wel meedoen aan dit onderzoek. In de eerste plaats voor mezelf om te kijken of ik iets kon vinden waardoor mijn klachten minder zouden worden. Daarnaast ook om de wetenschap op dit gebied een handje te helpen en daarmee dus ook anderen met deze klachten.

De 9 methodes waren nogal uiteenlopend en ik heb voor 3 methodes op het gebied van voeding gekozen. De eerste methode, capsules met pepermuntolie werkte bij mij totaal niet dus die proef ben ik al na twee weken gestopt. De tweede methode die ik koos was het FODMAP dieet en dit ben ik vervolgens onder begeleiding van een diëtiste gaan volgen. In dit artikel heb ik uitleg gegeven over de afkorting FODMAP.

In mijn geval begon het dieet met een eliminatiefase van 8 weken, ik weet dat sommige diëtisten een periode van 6 weken hanteren. De eliminatiefase is de periode waarin je álle voedingsmiddelen, producten, groenten, fruit etc. (hierna noem ik het gewoon 'product') die op de rode lijst staan niet mag eten en drinken. Dit is om je darmen tot rust te brengen. In een volgend artikel zal ik verder ingaan op de "rode lijst".

Na deze periode begint de herintroductiefase; dan mag je uit één groep (F, O, D, M of P) één product kiezen om te testen. Dit testen doe je door van het product te eten of te drinken en te ervaren hoe je er op reageert. Blaast je buik op, krijg je buikpijn, word je misselijk etc. De tweede test doe je twee dagen later zodat er één rustdag tussen zit en dan test je hetzelfde product dus opnieuw. Krijg je na beide tests enorm veel last, dan kan je er dus niet tegen. Heb je er daarentegen geen last van, dan kan je er dus blijkbaar wel tegen. Bij twijfel test je het product nog een derde keer, ook weer met één rustdag er tussen.

Zo test je diverse producten uit de verschillende groepen, net zo lang dat je exact weet waar je wel en niet tegen kan. Ja, dit is een vrij lang traject, maar uiteindelijk heb je er zelf veel baat bij door te weten wat wel kan en wat niet.

Zo ben ik er achter gekomen dat ui en knoflook voor mij (helaas!) uit den boze zijn en daarmee ook alle familieleden van deze twee, zoals prei en bosui. Behalve de groene delen daarvan, die kan ik prima hebben!

Verder weet ik dat ik prima tegen lactose kan (melk, yoghurt, zachte kazen). Ik heb er wel zelf voor gekozen om lactose te beperken door thuis lactosevrije melk te gebruiken.

Ook kan het helemaal geen kwaad als ik heel af en toe een bitterbal mee snoep, waar dus tarwe in zit, als ik het er dan maar voor over heb dat ik daarna erg moe word en een opgeblazen gevoel krijg.

Als je zelf op basis van klachten overweegt om dit dieet uit te proberen, start het dan onder begeleiding van een diëtist(e) die bekend is met het dieet, omdat die precies weet wat het inhoudt en er met name ook in de eliminatiefase voor kan zorgen dat je geen voedingsstoffen tekort komt.

Reacties