Zelf pastasaus maken


Zelf pastasaus maken. Niet alleen noodzakelijk als je niet alles kan eten, ook super leuk en lekker!


Zoek de meest basic tomatensaus die je in het schap van de supermarkt kan vinden. Hoe je die vindt? Vaak is het één van de goedkoopste tomatensauzen in een kartonnen verpakking. In de tomtatensaus die wij thuis gebruiken zit: tomaat.

Over het algemeen maakt mijn man thuis de pastasaus. Sinds ik het FODMAP dieet volg doet hij mee. Alhoewel, in het begin wilde we sauzen nog weleens splitsen. Een deel voor hem en eventueel de kinderen en een deel aangepast voor mij. Inmiddels hebben we de recepten zodanig aangepast dat we hetzelfde eten, zeker op de dagen dat we met z'n tweeën zijn.

Je begint met het rullen van gehakt. Ik kies over het algemeen voor rundergehakt i.p.v. gemengd omdat het minder vet is maar dat is natuurlijk aan jezelf. Let wel even op dat je niet per ongeluk het gekruid gehakt pakt en of ze geen andere ingrediënten hebben toegevoegd aan het gehakt. Ik check bij álles wat ik in het boodschappenmandje doe eerst de ingrediënten.

Als het gehakt gaar is doe je de tomatensaus er bij.

Aan deze basissaus van gehakt en tomatensaus kan je de volgende groenten toevoegen:
  • courgette
  • groene deel bosui
  • groene deel prei
  • wortel
  • paprika*
*paprika is een FODMAP proof groente, zelf kan ik er niet altijd even goed tegen

Van bovenstaand lijstje hoef je natuurlijk niet alle groenten door je pastasaus te doen. Het liefst doe ik dat wel, omdat ik een groenterijke saus heel lekker vind.

Je kan de groenten in stukken snijden en aan de tomatensaus toevoegen om ze mee laten garen. Je kan er ook voor kiezen om de groenten eerst te pureren met de staafmixer of in de keukenmachine. Als je voor dit laatste kiest krijg je meer een bolognesesaus. Heb je kinderen die het lastig vinden om groenten te eten, dan is dit zeker een aanrader ;)

Tot slot doen wij er dan nog zwarte peper en (Italiaanse) kruiden doorheen. Eventueel gesneden verse rode peper of chilipeper uit een potje. Dit laatste hangt af van of de kinderen mee-eten of niet. En je kan er nog heerlijke kaas overheen raspen, zoals grano padano.

De saus eet je natuurlijk met een heerlijke glutenvrije pasta, in mijn geval een pasta die van mais is gemaakt. Ik gebruik 80 gram ongekookte pasta per persoon.

Qua hoeveelheden van het gehakt en de groenten is het maar net wat je lekker vindt. Hieronder een boodschappenlijstje voor ongeveer 2 personen. Het voordeel is dat wanneer je van de saus overhoudt, je deze prima kan invriezen voor de dagen dat je wat minder tijd hebt voor koken.

Boodschappenlijstje:

  • 1 pak glutenvrije pasta
  • 1 pakje tomatensaus
  • 1 courgette
  • 1 bosje bosui/lenteui
  • 1 prei
  • 2 losse wortelen of anders een bos of zak wortelen (zijn lang houdbaar en ook lekker als tussendoortje)
  • 1 paprika
  • kruiden (vers of bijvoorbeeld potje Italiaanse kruiden)

Buon appetito!






Reacties