5 tips voor de BBQ

Heerlijk, het mooie en warmere weer komt eraan! Tenminste, dat hoop ik, want aan zo'n verdwaalde zomerse dag heb je niet zoveel.
Maar vandaag, jawel, gaat de BBQ aan! Ik kan daar zelf echt helemaal blij van worden :)

Maar eerlijk is eerlijk, toen ik net met het FODMAP dieet begonnen was vond ik knap lastig. Wat kon ik nou nog eten bij een BBQ? Naar mijn idee helemaal niks meer. Maar niets is minder waar, er zijn nog volop mogelijkheden.

In dit blog geef ik je 5 tips voor vlees en vis op de BBQ:

1. Schouderkarbonade: leg deze in een schaal met olijfolie, gesneden rode peper en een snufje zout. Af en toe even keren. Heerlijk om later op de grill te leggen. Laat de olie er wel een beetje af lekken voordat je de schouderkarbonade op de grill legt, de olie lekt namelijk door je rooster heen en kan dan vlam vatten.

2. Kipsaté: maak een marinade van glutenvrije ketjap (glutenvrij hoeft niet per se op de verpakking te staan, belangrijk is voornamelijk dat er geen tarwe in zit.

Zelf hebben we deze ketjap manis in huis, gewoon in de supermarkt te krijgen:

Een satésaus kan je prima zelf maken van pindakaas verdund met (lactosevrije) melk, op smaak gemaakt met bijvoorbeeld wat ketjap en chilipoeder.

3. Zalm: snij een zalmmoot in 2 of 3 stukken en leg elk stuk op een stuk aluminiumfolie. Let twee dunne plakjes komkommer naast elkaar op de zalm en leg er een stukje citroen bij. Je vouwt het pakketje aan de bovenkant dicht en het kan zo op de BBQ.

In plaats van zalm kan je hier natuurlijk ook prima andere vis voor gebruiken.

4. Varkensfiletlapje: kruid deze zoals je zelf lekker vindt met bijvoorbeeld peper en zout of met chilipeper.

5. Een ongemarineerde kippenpoot is heerlijk, ook met de zelfgemaakte satésaus. Nadeel is dat een kippenpoot over het algemeen wat lastiger gaar wordt en daardoor verbrandt. Leg deze dus ook even op een gedeelte van het BBQ rooster waar geen kooltjes onder liggen.

De ultieme FODMAP proof hamburger heb ik nog niet gevonden. Ze zijn er al wel glutenvrij maar dan zitten er bijvoorbeeld ui en/of knoflook in of ongespecificeerde specerijen in waar je dus niks mee kan. Als ik ze gevonden heb zal ik ze posten op mijn blog!



Reacties

  1. Leuke tips, deze ga ik zeker uitproberen deze zomer. Laat het goede weer maar komen dan kan de BBQ weer aan. Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten