Fruit

In de trein naast me zit een man heerlijk van zijn sappige appel te happen. Nu behoren appels gelukkig niet tot mijn favoriete fruitsoorten, want ze zijn niet FODMAP proof.

Welke fruitsoorten vallen wel binnen het FODMAP dieet? Voor het gemak zet ik ze hieronder op een rij:
  • aardbeien
  • ananas (als ik dit op een lege maag eet krijg ik er last van, maar dat kan bij iedereen verschillend zijn natuurlijk)
  • banaan, als deze niet te groen maar ook niet te rijp is
  • bosbessen
  • kokosnoot (beperkt)
  • druiven (beperkt)
  • citroen
  • framboos
  • grapefruit (beperkt)
  • kiwi
  • limoen
  • mandarijn
  • meloen, zoals galiameloen en cataloupe. Let op, watermeloen niet.
  • papaya
  • passievrucht
  • sinaasappel

Let bij producten waar fruit in zit, zoals jam, op de toevoeging 'fructose'. Als dat er in zit is het product niet FODMAP proof.

Wanneer je na het eten van bepaald fruit toch last krijgt kan het zijn dat je de hoeveelheid moet aanpassen, er dus minder van eten.

Als je meer over (exacte) hoeveelheden wil weten, kan je de Monash app raadplegen waarover ik al eerder schreef. Voor het downloaden van deze app moet je eenmalig betalen.


Follow my blog with Bloglovin


Reacties