Disachariden

Helaas helaas.... Geen 'Drie dagen FODMAP dieet' meer van het meisje zonder buikpijn, dat ik de afgelopen weken hier op mijn blog heb geplaatst.

Ik hoop in elk geval dat je de afgelopen weken lekker hebt gegeten of dat de recepten je kunnen helpen in de toekomst als je even geen inspiratie hebt.

In een eerder blog heb ik uitleg gegeven over de letter 'O' van FODMAP. In dit blog wil ik nader tekst en uitleg geven over de letter 'D'.

De letter D staat voor 'Disachariden' en feitelijk heb je het dan over lactose of melksuiker. Dit komt voor in zuivel, zoals melk, yoghurt, bepaalde kaassoorten etc.

Als je nog in de eliminatiefase van het FODMAP dieet zit, de eerste 6-8 weken (afhankelijk van de diëtist), mag je sowieso geen lactose. Na de eliminatiefase kan je ervoor kiezen om lactose te testen door bijvoorbeeld een glas melk te drinken en dit twee dagen later te herhalen. Laat je tijdens en na de eliminatiefase ondersteunen door een diëtist. Hij/zij weet precies hoe het testen (of herintroduceren) werkt en kan dit heel goed begeleiden.

Bij mij is uit de test gebleken dat ik goed reageer op lactose, maar er zijn ook genoeg mensen met PDS die er absoluut niet tegen kunnen.

Welke kazen bevatten geen lactose?

Hierboven schreef ik al dat bepaalde kaassoorten lactose bevatten. Harde kazen, zoals Parmezaanse kaas, Pecorino en Grana Padano, bevatten geen lactose. Dit geldt ook voor gorgonzola en belegen, extra belegen en oude Goudse kaas.


Welke andere melkproducten kan je nuttigen?

In de meeste supermarkten vind je tegenwoordig lactosevrije melk. Zelf vind ik dit veel lekkerder dan bijvoorbeeld de vervanger sojamelk. Ook zie je steeds meer lactosevrije producten als kaas, kwark, yoghurt etc. Kijk goed rond in je eigen supermarkt of vraag er specifiek naar. Vaak is men bereid het voor je te bestellen als het niet standaard in het assortiment is opgenomen.

Aanvullende tip

Let tot slot nog goed op de producten waar melkpoeder in zit, hierin zit namelijk veel lactose.


Bron:
Sightdish



Reacties