Vitamine D

Ik volg het FODMAP dieet nu al ruim drie jaar en omdat ik dit al zo lang doe was ik toch eens benieuwd of ik geen vitaminen e.d. tekort kom.

Zodoende ben ik naar de huisarts gegaan voor een bloedtest. Daaruit bleek dat vrijwel alles in orde was, ik had alleen wel een vitamine D tekort. Maar dat was geen probleem, zo werd ik gerust gesteld, met supplementen kan ik dit gewoon aanvullen.

Dit onderzoek vond vóór de zomer plaats. Intussen hebben we best mooie zomerse dagen gehad waarop ik heerlijk van de zon heb genoten en dat is gunstig want zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D.

Toeval of niet, kort na dat bloedonderzoek las ik een artikeltje over dat mensen met PDS (Prikkelbaar Darm Syndroom) sneller een vitamine D tekort hebben dan mensen die geen PDS hebben. Interessant! Die link had ik nog niet eerder gelegd. En mijn huisarts ook niet.

Het artikel geeft aan dat op basis van een eerste kleine studie naar het effect van vitamine D op PDS is gebleken dat mensen met PDS zich beter als een tekort opgelost wordt door extra vitamine D te slikken. Of vitamine D daadwerkelijk een rol speelt bij PDS zal verder onderzocht moeten worden, maar omdat ik zelf PDS heb en nu tegen een tekort van vitamine D aan liep wilde ik hier toch iets over schrijven. Mogelijk is dit namelijk bij jou ook het geval.

Het volledig artikel(tje) lees je hier op de website van de Maag Lever Darm Stichting.

Reacties

  1. Wat apart om te lezen, hier ook hetzelfde probleem! Ook na 2 maanden zon, zon en nog eens zon!
    Gr. Paula

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Paula, ben jij toevallig lid van PDSB? Ik begrijp dat in de volgende editie van hun ledenblad Prikkels een artikel staat over vitamine D. Gr, Merel

      Verwijderen

Een reactie posten