Knoflookvervanger

In mijn vorige blog kondigde ik al aan dat ik tips zou geven over het vervangen van knoflook, een ingrediënt dat ik sinds het FODMAP dieet heel erg mis in mijn maaltijden. Daarom ben ik ook naarstig op zoek gegaan naar iets dat deze smaak goed kan vervangen.

Asafoetida

Allereerst kwam ik uit op Asafoetida. Dit is geel, gedroogd sap uit de wortels en stelen van een
enorme, kruidachtige plant. Het wordt veel gebruikt in de Indiase keuken.

Er wordt gesteld dat het naar zwavel stinkt, ik vind het gewoon erg muffig ruiken. Na verhitting verdwijnt die geur en smaakt het een beetje naar prei, ui en knoflook. Gebruik het om die reden dus altijd tijdens het bereiden van de maaltijd en niet pas als het eten al op je bord ligt.

Thuis gebruiken wij de poedervorm die we in de toko hebben gekocht. Deze toko kende het in eerste instantie niet omdat het uit de Indiase keuken komt en niet uit de Indonesische keuken, maar ze konden het wel voor me bestellen.

Knoflookolie

De tweede knoflookvervanger is knoflookolie. Dit klinkt tegenstrijdig want waarom kan olie dan weer wel? De crux is dat knoflook oplost in water maar niet in olie.

Wanneer je knoflook toevoegt aan een gerecht met groente(s) dan lost de knoflook op in het vocht daarvan. Wanneer je (stukjes) knoflook in (verwarmde) olie legt, neemt de olie de geur en smaak over van de knoflook zonder dat de knoflook er in oplost.

Er zijn mensen die deze olie zelf maken. Ik heb het ook geprobeerd maar van de knoflookolie die ik toen had kreeg ik ook last. Vervolgens heb ik een knoflookolie gekocht waar schijfjes knoflook op de bodem van de fles lagen en helaas kreeg ik daar ook last van.

Toen las ik in één van de recepten van het 'meisje zonder buikpijn', van wie ik de recepten van drie dagen FODMAP dieet hier heb gepubliceerd, dat zij een knoflookolie met chilipeper gebruikte. Die wilde ik ook proberen! Gekocht, getest, nog een keer getest en geen last! Als het nu ook maar even bij het recept past voeg ik het er aan toe.

Het gaat om de Excellent 'knoflook chilipeper' olijfolie extra vierge die je bij Albert Heijn kunt kopen.

Wederom: eet smakelijk!

Reacties