Vervanger voor ui

Ui valt in de F groep van FODMAP. Dit is dezelfde groep als waar bijvoorbeeld tarwe, amandelen en knoflook in thuis horen. Wat mis ik ui en knoflook in mijn eten zeg! Maar ik weet ook wat er gebeurt als ik het wél eet en dat is het niet waard.

Ik ben in recepten waarin ui voorkomt deze standaard gaan vervangen door de groene delen van de bosui. Of lenteui, zo wordt het ook wel genoemd. Niet het witte van de bosui, want dat heeft hetzelfde effect als 'normale' ui.

Daarnaast heb ik pas recentelijk bieslook ontdekt. Dit is ook erg lekker door de salade!

Er is dus een soort van alternatief! Het is dan wel niet exacte dezelfde smaak als gewone ui, het geeft wel een nieuwe touch aan je gerecht waar je anders misschien niet opgekomen was.

P.S. net als de groene delen van de bosui kan je ook prima de groene delen van prei in je gerecht verwerken.

Eet smakelijk! :)

Reacties

  1. Wat doe je dan met de witte delen van de bosui en lichte delen van de prei. Ik vind dat zo zonde om weg te gooien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Sonja, ja dat is ook heel zonde, vind ik ook. Maar dat is wel wat er gebeurt... Veel mensen (die geen FODMAP dieet volgen) gebruiken het witte deel van de prei en gooien het groene weg.

      Ik heb trouwens weleens overwogen om de buren te vragen of zij wellicht iets met prei konden, maar zoiets moet je dan eigenlijk afspreken want wie heeft er spontaan iets aan prei? ;)

      Groeten,
      Merel

      Verwijderen
    2. De witte delen van de bosui kunnen zo geplant worden, bijv in de potjes met aarde die over blijven van een supermarkt basilicum of ander kruid. In 2 dag staan er nieuwe groene stengels.....;>

      Verwijderen
  2. Hoi, als je het witte deel in een glas water zet of in de grond steekt groeit het groene deel weer aan :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ashley, ja klopt! Die heb ik hier zojuist als tip gegeven, echt super handig!

      Verwijderen

Een reactie posten