FODMAP merel

We hadden het er vandaag over op mijn werk: bloggen. Mijn collega heeft ideeën om daar iets mee te gaan doen en zelf loop ik er zo nu en dan ook aan te denken. Ik heb het altijd heel leuk gevonden om te schrijven, maar waar kan je je ei kwijt? De ambitie om een boekenschrijver te worden heb ik nooit gehad.

Dus we hadden het er zo over en dan kom je er achter dat bloggen je heel erg leuk lijkt maar... waarover dan? Om er dan achter te komen dat het in feite overal over kan. Maar dat maakt de keuze dan ook weer zo lastig.

En toen was het lunchtijd. Ik sta dagelijks 's ochtends nog vóór mijn ontbijt een salade voor mijn lunchpauze klaar te maken. Meestal bestaande uit ijsbergsla, veldsla, hüttenkäse, een gekookt ei, paar nootjes en gesneden kipfilet, zo basic mogelijk. Basic kipfilet wil zeggen dat 'specerijen' geen onderdeel uitmaakt van de ingrediëntenlijst. Vroeger nam ik altijd brood mee naar mijn werk. Sterker nog, ik at brood als ontbijt en als lunch, ik at per dag makkelijk 8 tot 10 boterhammen. Maar dat gaat niet meer. Ruim 2 jaar geleden is bij mij PDS (Prikkelbaar Darm Syndroom) vastgesteld en toen vielen er een heleboel kwartjes op zijn plaats. Bijvoorbeeld waarom ik soms zo'n buikpijn kreeg na het eten of waarom ik me zo opgeblazen en moe voelde.

Een lang verhaal kort, want ik zal er in mijn komende berichten nog wel meer over gaan vertellen: het was lunchtijd op mijn werk en ik zat achter mijn bak met salade. Mijn collega had vandaag (voor het eerst!) mijn voorbeeld gevolgd en had ook een salade meegenomen. En toen was het daar: ik zou gaan vertellen over mijn dieet en mijn blog zou FODMAP merel gaan heten!

FODMAP is een Engelstalige afkorting en staat voor Fermenteerbare Oligosachariden Disacchariden Monosachariden And Polyolen. FODMAPs zijn specifieke koolhydraten (suikermoleculen) die slecht of helemaal niet afgebroken worden in de dunne darm.

Niet om awareness te creëren of om oeverloos uit te leggen wat het is. Nee, liever vertel ik hoe ik er mee om ga, hoe mijn boodschappenlijstje er uit ziet, wat ik thuis eet en waar ik die recepten vandaan haal. Gewoon lekker praktisch voor mezelf om lekkere recepten te onthouden, maar juist ook voor anderen die hier tips en ideeën gaan vinden voor lekkere FODMAP proof maaltijden.

Veel plezier!




Reacties

  1. Super duidelijk geschreven. Ga je op de voet volgen. Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb nu ontdekt waar ik rechtstreeks kan antwoorden... Dank je wel, leuk om te horen! En leuk dat je me volgt :)

      Verwijderen
  2. Dank je wel, leuk om te horen! En leuk dat je me volgt :)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten