Groenten

Je kent het vast wel: inspiratieloosheid. Je wilt vanavond koken, maar wát? Je hebt namelijk nog geen idee waar je echt zin in hebt.

Mij helpt het dan om na te denken over groenten die ik mag eten, daar uit te kiezen en de rest er dan bij te verzinnen. Bijvoorbeeld sperziebonen als uitgangspunt en dan bedenk ik er een stukje vlees en aardappels bij, heerlijk zo'n Hollands gerecht. Of paksoi en dan met rijst en stukjes kip.

Maar welke groenten mag je dan allemaal volgens het FODMAP dieet? Voor het gemak heb ik er hier een groot aantal voor je (en voor mezelf natuurlijk) op een rij gezet:
  • andijvie
  • aubergine
  • boerenkool
  • broccoli (beperkt)
  • bamboescheuten (lekker door een wokgerecht)
  • courgette (beperkt)
  • kool, zoals rode kool, spitskool en witte kool (let op, savooiekool slechts beperkt en bloemkool helemaal niet)
  • knolselderij (een 'vergeten' groente)
  • lenteui (alleen de groene delen)
  • mais (beperkt)
  • paksoi
  • pastinaak (nog zo'n heerlijke 'vergeten' groente)
  • paprika (let op of je hier echt tegen kan, ik krijg er soms last van afhankelijk van hoe het is klaar gemaakt)
  • pompoen (beperkt)
  • prei (alleen de groene delen)
  • rabarber
  • sla
  • sperziebonen
  • spinazie (beperkt)
  • spruitjes (beperkt)
  • taugé (ook heerlijk door een wokgerecht)
  • venkel (berperkt)
  • witlof
  • wortel

En door een salade zijn bijvoorbeeld de volgende toevoegingen erg lekker:

  • alfalfa
  • bieslook
  • komkommer
  • olijven
  • radijs
  • selderij (beperkt)
  • tomaat

De groentes die beperkt mogen zijn dus als kleine hoeveelheid in een gerecht prima, ook handig als je een keer uit eten gaat. Als hoofdgroente in een maaltijd kunnen ze dus niet. In het geval van spinazie vind ik dat best jammer.

Let bij olijven op dat je goed de ingrediënten op de verpakking checkt, er wordt namelijk vaak knoflook bij gedaan.

Al met al nog een flinke lijst met groentes die je probleemloos kunt eten!

Mis je er één in het lijstje? Laat het me dan in een reactie hieronder even weten, dan kan ik 'm toevoegen.

Reacties