Havermoutkoekjes met banaan

Een tijd geleden kreeg ik via een collega een recept toegestuurd voor glutenvrije koekjes met havermout/-vlokken en banaan. Omdat er ingrediënten zoals honing in het recept stonden, heb ik het hier en daar aangepast en gemaakt. Heerlijk!

Zo lekker, dat ik het recept hier nu met jullie ga delen :)


Wat heb je nodig?


  • 75 gram havermout of havervlokken
  • 75 gram gepelde, ongezouten walnoten
  • een handje rozijnen*
  • 30 gram geraspte kokos
  • 1 grote rijpe banaan
  • 1 snufje zout
  • Eventueel iets vanille aroma
  • 1,5 eetlepel suiker of Stevia
  • 2 eetlepels kokosolie

* dit aantal is voor mij prima, als ik meer rozijnen eet kan ik last krijgen

Hoe maak je het?


Verwarm de oven op 180 graden.

Doe alle ingrediënten in een keukenmachine en mix deze. Zelf heb ik geen keukenmachine, ik mix het met de staafmixer en een pollepel. Is wat bewerkelijk, maar het lukt wel.

Als alles gemixt is verdeel je het beslag in 6 ongeveer gelijke bolletjes. Deze leg je vervolgens op bakpapier op een rooster van je oven. Zorg dat er ruimte blijft tussen de bolletjes. Je kunt ze een beetje platdrukken.

Hou er rekening mee dat rozijnen die aan de boven- of buitenkant van het zitten een beetje kunnen verbranden in de oven. Niet erg, maar zelf eet ik deze dan niet op.

Bak de koekjes ongeveer 25 minuten.

De oplettende kijker ziet dat ik hier een dubbele portie heb gemaakt :)

Reacties