Help! Ik ga uit eten...

Uit eten gaan kan best lastig zijn of in elk geval lastig lijken wanneer je het FODMAP dieet volgt. In dit blog wil ik een paar tips geven die je hierbij kunnen helpen.

Allereerst is het handig als je van te voren bij het restaurant aangeeft dat je een dieet volgt en om die reden niet alles kan eten. Bel ze dus op om bijvoorbeeld de reservering te maken en geef dan het dan meteen door. Je kan hierbij aangeven dat het om het FODMAP dieet gaat. In sommige gevallen zijn koks erg actief en gaan ze op basis hiervan zelf op onderzoek uit. Het nadeel hiervan kan zijn dat je inmiddels producten hebt geherintroduceerd (omdat uit testen is gebleken dat je daar tegen kan) en daar weet de kok niet vanaf. Maar goed, zeker niet in alle gevallen zal de kok erg actief gaan googlen. Vaak wordt er bij het reserveren gevraagd het op de dag zelf nog een keer te melden en dat het mogelijk is om gerechten er op aan te passen. Mijn ervaring is dat dit ook zo werkt, dat restaurants in 9,5 van 10 keren meedenken over de mogelijkheden en gerechten aanpassen naar behoefte.

Heel bizar, één keer heb ik meegemaakt dat we spontaan ergens binnen stapten en aangaven dat ik niet alles kan eten. De serveerster ging met dit verhaal naar de kok en kwam na een paar minuten terug met de mededeling dat we daar niet konden eten. We stonden letterlijk met open mond, niet van de trek van het feit dat je simpelweg wordt weggestuurd. Uiteraard zijn we vertrokken in plaats van stampij maken, want in een kok die niet meewerkt heb ik geen zin omdat ik dan zelf later met de gebakken peren zit.

Een volgende tip is om voor jezelf een kort lijstje te hebben van een stuk of 3 tot 5 ingrediënten die vaak voorkomen in gerechten en waar je écht niet tegen kan. Deze vermeld ik altijd wanneer ze vragen wat ik niet mag eten. In mijn geval bestaat dit lijstje uit: tarwe, ui, knoflook en paddenstoelen.
Ik geef daarbij ook aan dat dit lijstje langer is dan dit, dus dat het altijd nog even verstandig om het definitieve gerecht met mij te checken. Niet dat er ineens watermeloen bij je voorgerecht zit, want dat is nu net de enige meloen die FODMAP-rijk is.
En mocht er toch een verdwaalde sugar snap op je bord liggen, dan kan je 'm altijd zelf nog even opzij leggen.

Nadat ik zelf de kaart heb bekeken en over het algemeen al wel weet welke gerechten er zullen afvallen, wordt er op basis van mijn lijstje vaak nog even met de keuken overlegd welke gerechten al dan niet in aangepaste vorm mogelijk zijn en welke gerechten absoluut afvallen. Op basis daarvan zal je zien je altijd nog keuze hebt.

Nu is het in mijn situatie vrij makkelijk omdat ik eigenlijk alles lekker vind. Dus al blijft er in mijn geval nog maar één gerecht op de kaart over, dan is dat simpelweg prima.

Voor mij werkt dit erg goed, ik merk dat men vrijwel altijd open staat voor je verhaal en mee wil denken over de mogelijkheden.

Heb jij zelf andere ervaringen of tips? Deel ze dan gerust in een reactie onder dit bericht. Dank je wel!

Reacties