Lunchtip: salade met spinazie, spek en ei

Voor de lunch neem ik naar mijn werk elke dag een salade mee. Het is makkelijk om elke ochtend met een duf hoofd dezelfde salade te maken, inmiddels ben ik meer gaan variëren omdat ik ook weleens wat anders wil.

Zo heb ik laatst een salade gemaakt met o.a. spinazie, uitgebakken spek en ei en die vond ik zo lekker dat ik deze inmiddels al vaker heb gemaakt.

Wat heb je hiervoor nodig?

  • ontbijtspek of spekreepjes/-blokjes, net wat je zelf lekkerder vindt
  • sla (krop sla of zakje gemengde sla, ook net wat je zelf het lekkerst vindt)
  • zak verse spinazie
  • ei
  • tomaat
  • komkommer
  • beetje mayonaise
  • beetje olijfolie
  • beetje peper

Hoe maak je het klaar?


Het handigst is om de spek van te voren uit te bakken zodat deze ook kan afkoelen. Meestal doe ik dit de avond van te voren en dan bak ik meteen wat meer uit wat ik in de koelkast bewaar voor later die week.
Als ik spek uitbak laat ik het vrij bruin worden en uitlekken op keukenpapier op een bord, zodat het meeste vet uit de spek is. Als het te vet is krijg ik er last van. Zelf kies ik voor ontbijtspek en doe 2 uitgebakken plakken spek in 1 portie salade.

De eieren kan je ook prima van te voren koken en in de koelkast bewaren. Zorg ervoor dat ze niet te zacht zijn, zelf kook ik ze een minuut of 7 à 8 gerekend vanaf het moment dat ze (voorzichtig) het kokende water in gaan. Ik doe de eieren dus niet al in de pan als het water nog aan de kook gebracht moet worden. Ik doe 1 ei in 1 portie salade.

Ik neem voor 1 portie ongeveer 20 gram spinazie en vul dit aan met sla zoveel ik zelf wil. De spinazie doe je er dus rauw doorheen.

Verder doe ik er een in stukjes gesneden tomaat bij en een stuk komkommer van een centimeter of 6 die ik ook in stukjes snij.

Tot slot voor de smaak een klein beetje mayonaise, olijfolie en wat peper. Zout is niet nodig omdat de spek al zout genoeg is.

Als je de spek en eieren van te voren al hebt gebakken c.q. gekookt, dan heb je salade in mum van tijd klaar.

Eet smakelijk!

Reacties