FODMAP dieet: mijn avocado test

Sinds ik het FODMAP dieet volg zijn er producten die ik niet meer eet, omdat ze niet binnen het dieet passen, maar die ik heel erg mis. Door tests heb ik sommige producten al kunnen herintroduceren omdat uit die tests bleek dat ik er goed tegen kan, zoals lactose (en dus melkproducten). Ook zijn er producten die ik nu definitief weg laat omdat ik er enorm last van krijg, zoals ui, knoflook en tarwe. Maar er zijn ook producten die op de FODMAP lijsten als 'rood' of 'oranje' zijn aangemerkt, dat betekent dat je ze óf niet kan eten of in (zeer) zeer beperkte mate, die ik nog niet heb getest maar die ik ontzettend mis. Zoals avocado.

Enkele weken geleden vond ik het tijd worden om avocado te testen. In principe past avocado wel binnen het FODMAP dieet als het maar maximaal 20 gram per keer is. Omdat ik voortaan op safe wil spelen, vind ik het fijn om te weten of ik er gewoon tegen kan.

Ik ben de test begonnen met 40 gram avocado, een gewicht dat op de oranje lijst van het FODMAP dieet staat. Ik vond het toch wel een beetje spannend om te gaan testen want stél dat ik er nu echt niet tegen kan, zoals dat het geval is met ui en knoflook... Voor wat extra steun heb ik op Facebook in een FODMAP groep gepost dat ik de test ging doen en ik kreeg daarop veel succes-wensen. Ook op Twitter lieten mijn volgers me niet in de steek. Ik moet zeggen, dit helpt echt!

En de test ging goed, ik had nergens last van! Dat betekende dus dat ik een tweede test kon gaan doen. Niet direct de volgende dag, het is verstandig om je darmen eerst een dag rust te geven. Voor mijn tweede test heb ik er 40 gram avocado bij gedaan dus bij in totaal 80 gram avocado. En ook die test verliep helemaal goed, ik kreeg geen last van de avocado en dat terwijl ik nu een hoeveelheid had die in principe op de rode lijst van het FODMAP dieet staat.

Voor de derde en laatste test heb ik opnieuw 40 gram toegevoegd, dus in totaal 120 gram avocado. Omdat ik dit best veel vond heb ik er een lunch van gemaakt, gecombineerd met sla en een paar tarwevrije crackers. Heerlijk! En ook daar geen last van gekregen.

Conclusie: uit de tests is gebleken dat ik goed reageer op avocado en hiermee heb ik avocado geherintroduceerd, zoals dat zo mooi heet.

Op naar de volgende :)






Reacties